« « Сцената вече отесня| Най-демократичната демокрация » »

А си мислиш, че си тарикат

tarikatЗнаете ли на коя дата са изборите за български представители в Европейския парламент? Вероятно повечето от вас знаят, но голяма част от хората около вас – не знаят. Знаете ли кой от кандидатите е за това да ви спират интернета, когато установят, че точите пиратски филми и музика? А знаете ли коя от политическите групи в Европейския парламент е за продължаване на разширяването на съюза и коя – за спиране на процеса? Кой иска Европейският съюз да си има президент, а ние да си имаме един европейски паспорт и кой държи за запазване на ролята на отделните държави?

Ако не знаете отговорите на тези въпроси, изобщо не е срамно да си го признаете. Никой от кандидатите не ви информира за това. Разбира се, изборите за европейски парламент в България се приемат като първо действие на изборите за национален парламент. И това е съвсем нормално – има натрупано напрежение, очакване за промяна. Нормално е да е така. А тогава знаете ли коя партия предлага да си плащате здравните вноски където искате, а не всичко да отива в националната здравна каса? Знаете ли кой планира да намали осигуровките? А кой обещава да закрие няколко министерства и защо?

Ако не знаете отговорите и на тези въпроси, също не е срамно да си го признаете. Тези въпроси изобщо не са част от разговорите преди изборите. Сега някой мъдрец може да се разплаче – защо не говорим за важните неща?! А отговорът е много прост – защото нямат значение. Тези конкретни въпроси нямат никакво значение в нашата ситуация. Не, че не са важни. Но на фона на основния проблем, са някакви дребни детайли.

А основният проблем е, че не се прави така. Не се управлява така, не се говори така, не се търпи така. Населението мирува, когато го лъжат, когато го крадат, когато успеят да го излъжат дори втори път. И най-страшното нещо, което може да се сети да направи, е да не отиде да гласува. Докато всеки един предпочита да им тегли една на ум, вместо да си потърси правата, въпросът за размера на осигуровките остава второстепенен. Защото те ще ти обещаят едно, ще направят друго, ти ще се намръщиш, няма да гласуваш и ще се помислиш за много печен. И вероятно ще забравиш за кратко, че все още си в блатото.

снимка: aleviweb.com

P.S. а за значението на думата “тарикат” питайте някой познат шиит. Ще разберете, че няма нищо общо с нашите избори.

24 Коментара

  • By Шебек, 26.05.2009 @ 23:51

    Айде сега! Лъгали сме били, крали, мамили… Че те всички правят така!?

  • By watmark, 27.05.2009 @ 0:16

    Г-н Бедров, започвате страхотно но краят е малко… хайде да не казвам. Проблемите на българското общество ще се решат не като караме нашенеца да гласува. Очевидно няма за кого. Проблемте могат да се решат само ако българинът излезне на улицата и започне да протестира. Когато гласува, човек предоставя друг да свърши нещо от което гласуващия има нужда. И не винаги осъзнава какво е това. Когато протестира същия този човек, осъзнава, дефинира потребностите си и принуждава властващите да свършат тоава, което трябва. Гласуването върши работа чак след като има постогнат обществен договор. У нас няам такъв. Ние трябва да си го извоюваме на улицата. Според мен това е правилния финал. Другото е … хайде пак да не казвам…
    p.s. може би се повтарям с тази улица, но това е защото искам да запомня тезата си….

  • By Ivan Bedrov, 27.05.2009 @ 0:38

    Странно ми е, че намирате толкова голяма разлика между вашата и моята теза. Аз не намирам. Дали ще е улица, булевард, площад - да, това е пътят.

  • By Ваня Панайотова, 27.05.2009 @ 1:07

    Протестът на улицата е пак някакъв вид избор, гласуване… Разликата между тях е, че протестът на улицата може да се прави всеки ден, ако трябва, в продължение на 4 години, изборите, обаче, се правят в един ден на всяка 4-та година. И ако си излязал точно в този ден и умно си пуснал гласа си, толкова по-малко дни в оставащите до следващата 4-та година ще ти се налага да излизаш на улицата.::))

  • By BullDog, 27.05.2009 @ 1:12

    Да. много силен пост.
    Но искам да споделя едно интерсено наблюдение (над самия мен)
    Значи, попадам на един сайт, дето ти задават някакви въпроси, за ДДС, за здравни осигуровки и т.н. И накрая ми казват, че най-близо до моите очаквания са … НДСВ. Ай сиктир, може и на ръце да ме носят, аз на тея не им вярвам за 2 ст.
    Та това искам да кажа, де. Защо да се интересувам кой какво обещава, като знам че лъжат. За мен политиците се различават не по програмите си, а по това кой колко ме е лъгал.

  • By Събина, 27.05.2009 @ 8:55

    Много силен анонс и много точен. По-малко от две седмици преди изборите за ЕП дебат така и няма. Кампаниите за европейския и за нашия си парламент абсолютно са се сляла в някаква мътна дезинформирана маса. Повечето хора дори не знаят как да гласуват за на евроизборите, да не говорим колко знаят за ЕП. Разбира се това е абсолютно нормално, защото кампаниите се правят на база проучвания какво искат да чуят хората. За съжаление, според мен сме затънали до гуша в собствения си провинциализъм.

  • By Пламе Бочев, 27.05.2009 @ 8:58

    Кандидатствам за много добре платена ръководна работа в частна фирма. Минавам през няколко кръга интервюта и, въпреки огромната конкуренция, стигам до финала и печеля. Назначен съм. Явно сън най-добрият. Влизам в лъскавия си офис, вдигам си краката на бюрото, подръпвам си пурата, отпийвам си уискито и така, и само това - ден след ден… По някое време се сещам, че за разнообразие мога да пооткрадна нещо, та понабърквам и касата. (Имам даже безсрочен трудов договор)…

    Колко ДНИ би търпял това собственикът на фирмата?!?

    Ситуацията с политиците е аналогична. Мамка му! Трябва да покажем на тези тикви, че щом ние ги назначаваме и им плащаме, можем да ги уволняваме ПО ВСЯКО ВРЕМЕ, ако не си вършат работата, независимо от срока на мандата!!!
    Да си извоюваме това право, щях да кажа, което ни е отнето, а всъщност, никога не сме го имали. Да го направим по техните правила - улиците и площадите нали поне са наши? Все още?? Или вече и тях ни отнеха???

  • By Joro, 27.05.2009 @ 9:57

    Скоро може да се наложи да попитаме Галев и Данови за отговор на всички тези въпроси.Жалко за България и следващите поколения.

  • By fen, 27.05.2009 @ 10:03

    Прав е Пламе Бочев, само с уговорката, че има една съществена разлика между нашите политици и примера с най-добрият, които печели поста. А, именно, че нашите политици нито са най-добрите, нито са се борили с някаква конкуренция. Както веднъж бях писал, ако нашите политици живееха в Швеция, най-вероятно щяха да завиват гайки в близката фабрика на Volvo.

  • By Българин, 27.05.2009 @ 10:03

    До Ваня Панайотова.
    Какво означава да си дадеш умно гласа в ситуация, когато на сцената са СС, ББ, ВС, ИК, С ІІ, АД, ЯЯ и “алтернативата” им е Александър Томов примерно??!! Кой от тези т.нар. “основни политически играчи” е наистина добър вариант за България? Въртиш се, сучиш се, гърчиш се и пак най-доброто, което можеш да измислиш е “А бе я да гласувам за …., защото той е най-малкото зло”. А докато сме принудени да гласуваме “за най-малкото зло” и/или за да “накажем” този, който ни е излъгал за пореден път, вместо да можем да гласуваме за наистина “добрата перспектива”, ще се въртим в омагьосания кръг на лъжите, корупцията и вегетирането.

  • By Ваня Панайотова, 27.05.2009 @ 10:13

    Българин, аз за себе си знам “Кой от тези т.нар. “основни политически играчи” е наистина добър вариант за България?”. За теб - не знам. Но, при всички случаи е по-добре да гласуваш, отколкото да се въртиш, сучеш и гърчиш /по твоите думи/. Поне, според мен. Не може да няма някой, който да ти е по-близо до сърцето и ума. ::))

  • By Светослав Бацоев, 27.05.2009 @ 12:03

    Разбира се че няма да гласувам господин Бедров. Така показвам че ги ненавиждам и няма да играя по техните правила. А дали съм много печен не знам - сигурно не съм. А вие ако призовавате да се гласува поне кажете за кого да гласуват хората.

  • By Mladen, 27.05.2009 @ 12:12

    Svetoslav Bacoev:

    Ako chakate nqkoi da wi kazwa za koi da glasuwate !?

    Kato ne glasuwate, wie wsyshtnost igraete po tehnite prawila! Eto sega ima i nowa partiq w liceto na Zelenite! Weroqtno ima i drugi! I tqh li nenawivdate i zashto !?

  • By Шебек, 27.05.2009 @ 12:26

    Г-н Бацеоев, единствения резултат от НЕгласуването ви ще бъде да живеете още 4-ри години с ненавистта си, и след това още 4-ри, и още 4-ри, и още 4-ри… и така докарая. Ако такава е визията за живота ви, моля.

    Ако гласувате, дори това да не промени нищо, поне ще вдигнете цената на купените гласове и на купувачите ще им излезе по скъпо.

  • By Johnnie, 27.05.2009 @ 13:04

    Не сте прави, ама въобще… Да не гласуваш също е позиция. Преди 1989 година, ако не помните, също всички гласуваха… Е и? Аз няма да подкрепя лъжци, крадци и мародери.. Да гласувам за царя, защото няма да се коалира с комунистите?!? Да гласувам за Доган, защото работи за благото на държавата?!? Да гласувам за Костов, защоти заедно с П. Стоянов направха Гоце президент?!? Или да гласувам за БСП… защото са социалисти?!? - Вижте, България е основана преди 1300 години…, най-малко 650 от тях, обаче са прекарани в робство… На българина му е абсолютно все едно кой го управлява.. След като половината ти живот е преминал в робство, логично е да се чустваш някак по-уютно именно когато не си свободен… За нас националните ни идеали се изчерпват с “македония е българска” и “българия на три морета”… празни фрази, изцяло извадени от контекста и хвърлени в пространството от неуспели ДС-агенти.. :) Понятия като суверинитет, нация, достойнство са ни напълно чужди.. Тоест, искам да кажа, ние, българите сме толкова глупави, че който, както и когато и да гласува, пак ще изберем грешното управление. Я Третия райх, я Русия, я Северна Корея…

  • By Digital Rebel, 27.05.2009 @ 13:23

    Политиците са лайна, такива като всички нас. Ние се мислим за голяма работа, но само стоим в страни, даже не повдигаме въпроса където трябва. Гласувайте за когото и да е, но не и за ДОГАН! Баси, за какво празнуваме 3 Март след като турците са на власт от 600 години насам вече!

  • By Хриси, 27.05.2009 @ 13:29

    Ще гласувам, няма да гласувам…

    “Преди малко повече от век историята възложи на Ганьо Балкански да покаже как се правят избори. Днес неговите потомци ни показват как се прави демокрация.”
    С корупционен привкус. Макар че вече не е актуално да подкупваш електората с кебапчета. Сега се подкупват членове на избирателни секции, преброители, че и нагоре. Корупцията вече е в самото функциониране на демократичното общество.

    България е многопартийна. Всички в обществото искат само едно – да живеят по-добре. И всички партии им го обещават. Но докато съществуват спекулации в гласоподаването, няма никакво значение кого ще предпочетеш.

    Цялата работа изглежда пределно проста - сменяме властниците с други, даваме ги на прокурорите, осъждаме ги и чакаме ред, законност и благоденствие. Идват други - и пак същото.

    Което поставя въпроса дали е нужен точно такъв модел на управление, и точно такъв модел на гласоподаване?

  • By Станислава Григорова, 27.05.2009 @ 15:04

    Само една идея- на някои от повдигнатите въпроси с известно четене из нета може и да се намерят отговори. Брюксел например плаща за превода на на уебстраницата на европейската парламентарна телевизия (да, има и такова животно)на всичките 23 езика, включително български. Може да пробвате каква работа върши за информиране относно ЕП, отделните партии и политики, в крайна сметка това е идеята, популяризиране на работата на парламента в страните членки:
    http://europarltv.europa.eu
    (Господин Бедров, надявам се не възразявате срещу публикуването на линка.)

  • By Зелен Бетон, 27.05.2009 @ 20:48

    Точно заради казаното в статията (с което съм напълно съгласен) е крайно време да започнем да осъзнаваме една проста истина: САМО гласуването НЕ ни решава проблемите.

    То е задължително, за да можем да претендираме да бъдем граждани - това е ясно.

    Много по-важно е обаче какво правим в периода МЕЖДУ изборите. Именно тогава си проличава дали наистина сме граждани или само сме се направили на такива в изборния ден.

    През тия четири години на политиците непрекъснато трябва да им се гледа в чинията, да им се диша във врата и да се реагира много ясно и много рязко, когато някой се опитва да си играе игричките, вместо да си върши работата, за която е изпратен там. Строго в рамките на демократичните норми и принципи - но много ясно и много рязко. И МАСОВО.

    Трябва да се създаде атмосфера на непоносимост към нещата, които НЕ ИСКАМЕ да виждаме в държавата. Който се опитва да ги прокарва, трябва да бъде докаран до положението да се стряска насън, мислейки за възможната реакция.

    Тотален натиск и тормоз от страна на гражданското общество върху политическата прослойка. Това е формулата. Защото вече е пределно ясно, че ако чакаме на морал, съвест и достойнство, ще си останем с чакането. Трябва ДА СИ ВЪЗПИТАМЕ ПОЛИТИЦИТЕ. Въпреки че пропуснахме не само първите седем години, а и доста повече.

    Всички средства и ресурси за ПРИНУДА от страна на гражданското общество е крайно време да се мобилизират и да започнат да се използват. Ако трябва - и нови да измислим. Това е начинът, иначе няма да стане.

    Лично аз съм на мнение, че на новото правителство (КАКВОТО И ДА Е ТО!), не бива да му се дават никакви 100 дни толеранс. Тормозът трябва да започне още от самото му съставяне. Дори ако изглежда такова, каквото трябва да бъде, тормозът трябва да е налице. Профилактично.

    А ако случайно манипулациите на досегашните управляващи успеят и те останат на власт, политическата власт трябва колкото може по-бързо да бъде вкарана в патова ситуация и да се предизвикат предсрочни избори.

    Никак не ми е приятно да пиша всичко това, но дотам сме я докарали. И колкото по-овреме го осъзнаем, толкова по-добре. Защото ако проспим и следващите четири години, това може да се окаже вече катастрофално.

    Няма повече място на да си играем на тарикати (в българското значение на думата). Нито да продължаваме да търпим такива.

  • By nikolay, 28.05.2009 @ 17:24

    @Зелен Бетон: ужасно си прав, но не мисля че това е реално постижимо, при условие че хората трябва повече да работят отколкото да протестират, а медиите са долни продажници.

  • By toma, 29.05.2009 @ 0:23

    За да получиш право на мнение относно политиката като цяло и за да оправдаеш притежаването на това право пред себе си и другите, е нужно да гласуваш. Защото иначе е лесно да псуваш и още по-лесно е (се оказва), ако нямаш право на това, при положение, че не си отишъл да гласуваш. Жалкото е, че последното го правят една голяма част от хората в България - сякаш не ги вълнува дали ще гласуват - псуването е в ход от сутринта така или иначе … а и за да отидеш да гласуваш може да се наложи голяма жертва - 1л пропан-бутан за колата …

  • By Зелен Бетон, 29.05.2009 @ 13:49

    @nikolay:

    Не става дума непременно за барикади по улиците или блокиране на магистрали, нито да си плащаме в медиите и да им се молим да публикуват репортажи за една или друга протестна проява.

    Става въпрос за няколко прости неща:

    ПЪРВО, да проумеем, че ВСЕКИ има право да изкаже мнение или отношение. И самият факт, че е ГРАЖДАНИН, прави това мнение ЛЕГИТИМНО. Без значение дали има партиен етикет или не.

    ВТОРО, да проумеем, че колкото по-масов е изказът, толкова по-трудно е мнението/отношението да се пренебрегне. ДОРИ ако медиите мълчат.

    И ТРЕТО - че мнение или отношение може да бъде изказано по най-различни начини. Ако щеш - всеки петък (примерно) да оставяме по един прозорец да свети цяла нощ. Това няма да ни доведе до фалит - но ще бъде много ясен знак.

    И още много може да се разсъждава по темата. Но тук няма смисъл да се трупат конкретни идеи - те са лесната част. Важното е да престанем да бъдем ПОДАНИЦИ и да започнем да бъдем ГРАЖДАНИ.

    И това не са общи приказки. Напротив, за всекиго от нас това има съвсем лични и конкретни измерения.

Other Links to this Post

  1. Да гласуваш срещу Доган « полетът на костенурката — 27.05.2009 @ 11:57

  2. Политика в България » Blog Archive » А си мислиш, че си тарикат — 18.06.2009 @ 11:52

RSS хранилка за коментарите по тази публикация. TrackBack URI

Вашият коментар