« « Ехо, дават ме по телевизора| Не знам, не чух, не видях » »

Здравей, корупцийко

67Не знам как се ограничава корупция, но знам как се посява.

Не знам как се идва на власт, но съм виждал как я напускат.

И още много неща не знам. Но знам, че последното /latest - а не last/ решение на правителството за осигуровките е решителна стъпка към ръба на пропастта.

Държавните чиновници ще си плащат сами осигуровките. Т.е. от следващия месец ще получават с около 10% по-малко в брой.

Това е справедливо, т.е. правилно е. Разбира се, че всички трябва да са равни пред закона. Но…

В политиката е важно да взимаш правилните решения. Но само взимането на правилните решения не е политика. Иначе нямаше да има нужда от политици, а щяхме да си назначим някой Deep Blue, който просто да прилага решение A при ситуация A или решение В при ситуация В. Но не си избираме роботи да управляват. Защото няма правилни решения сами по себе си и независими от времето и пространството.

В тази ситуация, с това решение правителството щяло да спести около 150 млн.лв. И да се сдобие с ядосана, немотивирана и копнееща за отмъщение администрация. В администрацията работят основно далавераджии, некадърници и някаква част идеалисти, които получават малко и работят много.

Първите са там заради корупционните условия, които им е предоставила държавата. Вторите са там, защото не могат да бъдат никъде другаде. Третите са там, защото са безнадеждни оптимисти и искат да променят средата.

От следващия месец и трите групи ще получават с около 10% по-малко. Първата група ще краде повече. Втората група ще работи по-малко. Третата група ще намалее.

Така ГЕРБ си произведе опозиция. И се сдоби с враг в собственото си легло.

снимка: Министерски съвет

58 Коментара

  • By Пешо, 15.03.2010 @ 22:49

    след “всички трябва да са равни пред закона” не трябва да има “Но…”. Всички трябва да са равни, точка.
    Проблема с врага в собственото легло трябва да се реши не чрез нарушаване на основни норми, а по друг начин. Който всъщност е прост - първите две групички (далавераджии и некадърници) се редуцират значително. И без друго носят само вреди. Тогава тия, които работят, ще могат да получават 20% повече, да си плащат осигуровките, и да са доволни от това.

  • By Gemelnik, 15.03.2010 @ 22:49

    Добре сте се аргументирал, г-н Бедров! Поздравления! И все пак тезата ви звучи недовършена. Каква алтернатива предлагате?

    Според мен промените са напълно на място. Отделен е въпросът, че редица други мерки са необходими за справянето с “професионалните отклонения” на първите 2 класи;)

  • By watmark, 15.03.2010 @ 22:51

    Сигналът е ясен. Администрацията да се издържа пряко от нас. Но след като си платим данъците. С неоконсервативен замах ни отпращат на изток….

  • By Иван Бедров, 15.03.2010 @ 22:52

    @Пешо, очевидно сме на едно мнение по основния въпрос. Но не може без Но… Има реалност и тя е конкретна. Тази справедливост трябваше да бъде въведена в по-добрите икономически времена. Точно сега рисковете от нея са повече от плюсовете. За управляващите, разбира се

  • By watmark, 15.03.2010 @ 22:58

    @Пешо,
    как ще стане това? Първите две групи са по-вирулентни. И те ще остнанат. В една администрация от 200 човека нов е само шефът и. 1:200. Как ще направи подбор? В щатите администратор 13 степен преди 15 години получаваше 120К годишно при средна 25К. Добрат администрация не е бедна такава. И защо трябва да чакаме бедни идеалисти да ни обслужват? Типична по български. Да вземем нещо без пари…

  • By частен, 15.03.2010 @ 23:09

    Някой някога трябва да постави наравно този слой с останалите хора в държавата. Който иска да става милионер, няма място в държавната администрация а в съответното шоу.

  • By marsi, 15.03.2010 @ 23:46

    Аз пък искам да попитам кой и кога реши, че за чиновниците ще плаща държавата? И явно това е от мнооого дълго време, щом сега, горките, ще се чувстват прецакани.
    И още нещо, г-н Бедров, в администрацията няма идеалисти.
    А това, че правителството изтъква като причина за невдигането на здравната вноска за обикновения гражданин това, че и чиновниците вече ще плащат отново е разновидност на принципа “Разделяй и владей”. Нищо ново под слънцето всъщност - още не е отминал гневът ни срещу лекарите, заради които се “наложи” да се вдига здравната вноска и днес вече ни зарадваха - сега тия, които не са чиновници се чувстват отмъстени, защото и чиновниците вече ще плащат.

  • By dzver, 16.03.2010 @ 0:11

    Ще им качат заплатите с размера на намалението на доходите им. Така общ ефект няма да има и след 2 месеца пак ще мислят кой данък да качат.

    Мислиш ли, че куките ще се оставят да им намалят заплатите? Че тя цялата държава е една голяма кука.

  • By Петър, 16.03.2010 @ 0:15

    Г-н Бедров, позволете ми да не се съглася с Вас и уважаваните посетители на този блог. Бързам да си призная, че съм държавен служител, тоест в някаква степен не мога да претендирам за безпристрастност. И все пак ми се иска да посоча няколко аргумента (далеч не всички), срещу подобно решение на парламента.
    Вашата аргументация е свързана с “качеството” на администрацията, доколкото разбирам, считате решението за теоретично павилно, но практиески грешно - то ще изравни правата, но ще демотивира администрацията.
    Аз съм съгласен с второто, но не мога да се съглася с второто.
    Отношенията между държавните служители и работодателя им са малко по-различни от тези между обикновения работник и неговия работодател и съответно се регулират не от кодекса на труда, а то Закона за държавния служител (съответно се именува трудово правооотношение). Този закон предоставя на държавните служители някои по-специални права - на първо място защита от произволно уволнение, кариерно развитие, поемане на осигурителните разходи от работодателя, пари за дрехи и някои други. на пръв поглед изглежда, че да се отнемат част от тези права е изравняване на сатута с този на другите, тоест загуба на необосновани привилегии. Друг е въпросът, че част от тези права са само на книга - за да се убедим в това е достатъчно да погледнем политиката на съкращаване на администрацията, която провеждат последните правителства (не че отричам необходимостта от подобна политика, просто посочвам несъответствието) или пък добилите лоша слава огромни отпуски, които са се натрупали просто защото служителите не са могли да се възползват от тях, а не защото са им притрябвали. Както и да е, връщайки се към правата, искам да посоча, че в случая не става дума толкова за привилегии, колкото за компенсация. Струва ми се, че Вие и Вашите читатели забравят, че държавните служители са лишени от не малко права, гарантирани на обикновенните работници, сред които - нямат право да развиват стопанска дейност, нямат право на допълнително трудово правоотношение, нямат право на ефективни стачни действия, деполитизирани са.
    Според мен е редно да се съгласите, че от гледна точка на тези ограничения, съвсем не можем да говорим за изравняване на правата, напротив, при отнемане на компенсациите, които са получавали, държавните служители остават доста безправени на фона на другите категории лица.
    Не съм съгласен и с тезата Ви за трите групи, по-точно не съм съгласен, че само сред държавните служители има “далавераджии” и “лентяии”. Личното ми впечатление е, че повечето хора са не по-малко добросъвестни и работливи отколкото в часната сфера, просто в повечето случаи организационните условия и култура не позволяват реализацията на качествата на тези хора. но това не е важното в случая, важното е балансирането на правата. Надявам се, че съм изразил гледната си точка достатъчно ясно. Бих се радвал да прочета мнението Ви по повдигнатите от мен въпроси. За съжаление се съмнявам подобна гледна точка да бъде отразена широко в традиционните медии и съответно да достигне до обществото.
    Желая Ви всичко най-хубаво.

  • By Пич, 16.03.2010 @ 0:23

    ОК, Съгласен съм, че трябва да станем наравно. Тогава нека наистина е така.
    Искам само да попитам и г-н Бедров и вас - Нормално ли е един така наречената, от Вас г-н Бедров и от останалите,група от далавераджии, некадърници и някаква част идеалисти, да трябва да е с виска квалификация, да владее чужди езици / минимум един, желателно два / и да се чувства щастлив от това, че ще му намалят заплатата с 10%.
    Пример - аз съм държавен служител. С два магистърски степени и два западни езика. Заено с колегите си разработваме и печелим за администрацията в която работим инвестиционни проекти за финансиране от фондовете на ЕС. Проекти, които са на стойност от 400 000 до 25 000 000 лв. До тук имаме одобрени проекти за около 40 милиона лева. Проекти, които решават редица проблеми на тези, които ни наричате некъдърници и далавераджии, тунеядци и изедници. И за всичко това получавам чиста заплата от 520 лв.
    Халал да са ви тези 52 лв. и дано ви приседната.
    Всъщност защо ли да работя и решавам проблеми на хора, които ни мразят.

  • By БРМ, 16.03.2010 @ 0:27

    Г-н Бедров, съжалявам, сметката е много проста:150хил. от администрацията срещу 1млн.и 200хил. представители от микро-и малкия бизнес. Никаква компенсация. Само известно морално удовлетворение, че видите ли, има справедливост. Какво е това справедливост? Риторичен въпрос. И няма оптимисти в администрацията - има некомпетентни мързеливци с безброй привилегии! Нека полицаите да получат компенсации, все пак повечето рискуват здравето си на улицата. Но другите чиновници са пълна скръб, че още и арогантна.

  • By Пич, 16.03.2010 @ 0:27

    Между другото г-н Бедров, статията ви е прекалено тъпа и елементарно просташка. Показва единствено непозаване на метерията и тъпо политиканстване в защита на сегашните управляващи. Очаквах нещо по-смислено, а не подобен пасквил.

  • By NPaine, 16.03.2010 @ 1:35

    Интересна гледна точка, но лично за мен грешна.
    Когато обществото си затваря очите и прави компромис спрямо определена група ,само и само за да не се разгневи тя, може да се получат само дефекти. Примера с бюрократите в Гърция е безумно банален вече.

    Първата стъпка към прочистването на администрацията е да се изравни по задължения с останалата част от работещите (всъщност точно липсата на добре формулирани отговорности и задължения е една от причините за присъствието на всичките дебили в администрацията. Никой за нищо не отговаря, никой за нищо не е виновен, никой нищо не е длъжен да свърши).
    По нататък вече може да им се дадат повече пари: да се съкратят 50-60% от хората като едновременно се вдигнат заплатите няколко пъти и се въведе сериозна бонусна система при свършена работа.

  • By stl, 16.03.2010 @ 2:34

    Добре е,че знаеш ”че много неща още не знаеш”,Бедров !!!..Но ако знаеше,че по тази тема нищо не знаеш - СЕГА НИЕ НЯМАШЕ ДА ЗНАЕМ,ЧЕ НЕ ЗНАЕШ.!!!..Правиш опити - това е похвално!!!

  • By Георги, 16.03.2010 @ 7:36

    Толкова много глупости не бях чел. от една страна “Разбира се, че всички трябва да са равни пред закона. Но…”, но някои, според автора, тряба да са по-равни. Според мен нещо се оплете в оправдаването на тезата си. Досега държавните чиновници имаха данъчна привилегия, спортистите и те не искат да плащат данъци за постиженията си. Ега ти, само аз ли съм баламурник в тази държава за да работя и плащам данъци…

  • By Иван Бедров, 16.03.2010 @ 7:51

    Видяхте ли, анонимни възпитани и невъзпитани коментатори, противоречивите ви реакции само показват, че това е необмислено и рисково за управлението решението.

  • By Kirov, 16.03.2010 @ 8:53

    Темата е много интересна, не само заради това дали е “навременно или не” решението на Дянков, а защото показва и нашето отношение към явлението “корупция” и то там, където е най-болезненa, а именно - държавните служби и съдебната система. Коментара на Пешо покрива абсолютно моето мнение по нея. Криза или не, решението е правилно, макар и много закъсняло. Необходима е (sofort!) истинска , европейска реформа в тази област , а не умилостивяване на коруптната(немалка) част от нея, чрез отлагане на гражданските им задължения за “по-добри времена”. Аз мисля, че корупцията не може да се степенува и в този смисъл тези 8% по-малко на месец, не биха направили корупните “по или най-коруптни”. Те винаги вземат възможния - максимум !! Та в този смисъл по добре - сега и веднага, отколкото - ще видим, да помислим. Не вярвам също, че това ще доведе до масови напускания на съвестните служители, защото няма да се получи истинско обедняване на тази прослойка, а и пазара на труда е много ограничен.

  • By mama, 16.03.2010 @ 9:06

    Свестните хора в администрацията, била тя държавна или общинска, са толкова пренебрежимо малък процент, в сравнение с останалите две групи(които почти се припокриват), че не могат да бъдат категоризирани като отделна такава.
    Това към всичката тази псевдоинтелигентна сган, дето сега ще рита срещу (проекто)решението.

  • By аз, 16.03.2010 @ 9:47

    Първият коментатор е много прав. Няма “но”. Незаконно е (и нарушава Конституцията) - значи трябва да се премахне. Точка. Ама някой стоял там заради далаверата, ама друг не знам какво си… Това е съвсем отделен въпрос. Прощавайте, г-н Бедров, ама ебати и тезата… значи, за да задържим кадърните и за да намалим мотивацията на крадливите, дай да отменим за тях основна конституционна норма (равнопоставеност между частно и държавно). Ами… не, не сте прав.

  • By palpurina, 16.03.2010 @ 10:00

    “ядосана, немотивирана и копнееща за отмъщение администрация”
    Администрацията, от както аз се помня, винаги е била такава. Не мисля, че като им резнат заплатките ще има някакво решаващо значение за тях да бъдат по-ядосани и по-немотивирани и по-отмъстителни! Всички трябва да са равни пред закона, всички!!! Администрацията сама по себе си не произвежда - тя е длъжна да предоставя услуги на обществото, за които всички работещи хора и бизнеса плащат! За това, че администрацията не е ефективна, че е крадлива и корумпирана си има механизми за справяне. И това е нещо върху което трябва да се помисли. Администрацията не е всесилна и правителството не трябва да се страхува, че ще ги “ядоса”.

  • By lubimo, 16.03.2010 @ 10:09

    Спасяват милиони, но на цената на това, че българите ще изчезнат! Спасяват собствените си откраднати милиони. На България не и трябват пари, а достойни и далновидни управляващи, които да превръщат националните ресурси в благоденствие! Да спрат разграбването на държавата и унищожението на нацията.

  • By Н.Никифоров, 16.03.2010 @ 10:13

    Мнението на Петър се загуби някъде в многоговренето. Аз не съм дъжавен служител, но когато говориш нещо, трябва да познаваш детайлите в дълбочина. Неуместно е да се коментират личностните качества на хората, които са държавни служители. Далеч не всички на държавна работа, са държавни служители, това първо. Второ. Ограниченията, които имат държавните служители, относно възможността (по закон) за допълнителни доходи, маистина следва да се компенсира и това е съвсем, съвсем справедливо (взимаш нещо - даваш друго). Така, че спрете с този порив към справедливост! Да не говорим за съмнителния елемент (взимаме от левия крачо и го преместваме десния). Популизъм със съмнителен финансов ефект, ясен демотивиращ ефект, и още по-ясен политически ефект). Някъде прогнозирах, че Данков ще си замине до 1май. Очевидно ще стане по-рано!

  • By Pippilota Mentolka, 16.03.2010 @ 10:27

    Някой по-горе спомена “разделяй и владей”. Не мога да бъда по-съгласна.

    Създава се впечатлението, че всички държавни служители взимат поне по хиляда лева, което не е така, но всички останали се юрват да плюят по “търтеите”.

    От друга страна “търтеите”, които са инвестирали пари и време в образование, за да могат да вършат нещо смислено в живота си, не проумяват как “един сред стоте най-цитирани икономисти” не можа да намери начин да накара фирмаджиите, които плащат заплати по 2000 лева, да декларират, че плащат поне 500 лв. от тях, та затова бърка в джоба на тия, на които всичко им е декларирано и на тезгяха (щото държавата им е работодател и няма как да скатаят нищо). Добре сте го казал, г-н Бедров, за трите групи. Само да добавя, че първите две с такива мерки няма да бъдат побутнати и на сантиметър (между другото първата е малък брой, зависи от политическите назначения и не може и да става дума, че се намира на експертно ниво) и Ви остава третата, която ще напусне, но не само администрацията и тогава да им е честита на частниците администрацията, която днес приветстват.

    Чудни са ми и полицаите, които, при наистина големи заплати, първи скочиха като ужилени, при положение, че има хора в държавната администрация, които за разлика от тях, след умотворението на Дянков няма да взимат и 300-350 лева (а такива има уверявам ви).

    Беше създадена ситуацията всяка група в обществото да мрази другите. Чувствата са взаимни. И никоя от тях няма да спечели от това. Жалко, че никоя от тях не иска да го разбере.

  • By недко, 16.03.2010 @ 10:28

    До: Пич, 16.03.2010 @ 0:23

    Никой никого не мрази.Кризата е бедствие като земетресението,пожара или наводнението.Единствената разлика е,че кризата е създадена от хората,а другите изброени бедствия от природата.
    А в такива случаи хората трябва да са солидарни.Не може да се смъкват по две кожи от дребния частник,а държавният служител да си живее все едно,че няма криза.Всеки трябва да пожертва по нещо.

  • By Nikola, 16.03.2010 @ 10:50

    Защо ли в Германия държавния чиновник ( Beamte ) е с много по-големи привилегии от българските?
    Tук, те също не плащат осигуровки и имат много
    по-добри условия при пенсиониране

  • By Мариян Стоев, 16.03.2010 @ 11:50

    Искам да направя едно уточнение. Държавните служители занапред ще плащат своята част от здравните вноски като всички останали служители на трудов договор, т.е. 60% от задължителните 8%. Това ще намали нетното им възнаграждение с 4,8%, а не с 10%.

  • By Diane Lane, 16.03.2010 @ 12:35

    Законът за държавния служител беше приет в синхрон с европейското законодателство. Сега правителството го нарушава за трети път - замрази заплатите от 2008г, извърши 15% “съкращения” въпреки, че държавните служители “уж” са защитени от уволнение и сега намалява заплатите (и без това ниски) с 10% (здравна и ДОО). Държавния служител няма право на синдикална защита и на стачка, затова е най-удобен за мародерство. После се чудят, че нямат административен капацитет. Е, уважаемия “бизнес” да каже, как се стои на 500лв заплата? И точно там ли трябваше да се бърка или да се натиснат големите длъжници и контрабандисти? Правителство, което само нарушава законите как се нарича? Това за “равните пред закона” е чист популизъм, всъщност законът се нарушава. Да видим как ще го обосноват юридически, или пък не, у нас всичко е възможно. Не сме гърци, нито полицаи. Най-лесно е да вземеш от този, който ти е в ръцете. Днес от едни, утре от други. Уважаемият бизнес диктува чрез определени свои представители решенията на правителството, но какво допринесе той за икономиката досега?

  • By Константин, 16.03.2010 @ 12:36

    Поздравления за всички, които са дали мнение по темата. Наистина нарисувана е много добра картина с диагнозата на обществото. За мен основният проблем е, че това правителство работи на парче. Има краткосрочен проблем, да не се нарушат 3% процента бюджетен дефицит, но без да се изработи средносрочна програма за 2-3 години, по какъв план ще се реформира, какви ще са новите системи на оценяване и контрол в различните сфери, не може да имаме стабилно управление. За изработването му трябва да се организира един опитен екип от некомпроментирани специалисти.

  • By Wachtmann, 16.03.2010 @ 12:55

    Принципно споделям гледната ви точка г-н Бедров. НО при доказаната свръх неефективност на държавната ни администрация, не е честно за капак да не си плащат и осигуровките. Производителността на държавните служители до момента е кошмарно ниска и в случая нямат място за претенции. Примери много но да се спрем на БНТ. В пъти повече служители от която и да било друга телевизия в БГ, държавни дотации, а качеството оставям без коментар ( да сравним БНТ с BBC).

  • By Wachtmann, 16.03.2010 @ 13:05

    До Пич:
    Хайде сега да се сърдите и на Стийив Джобс, дето и едно висше образование няма а пък е CEO на Apple Inc. Говорите тотални глупости. На хартия може и да имате 50 магистратури и 100 езика да владеете, но след като сте финиширали да работите за 520 лв. месечно, явно толкова си можете. А, да, няколко пъти досега, а и сега не съм съгласен с г-н Бедров, но не си позволявам да го обиждам - това говори и за възпитанието ви.

  • By Гюрсел Кърнак, 16.03.2010 @ 13:19

    Здравейте,
    държавен служител съм с 489 лв.заплата.Разрешете да спо-
    деля.Не е въпросът само в 50-тте лв.Дайте да погледнем от всички страни.ПО-горе един колега писа,че държ.служители не могат да бъдат уволнявани-това не е вярно-могат по много начини.5-6години откакто съм държ.служител-работиш върху себе си,учиш закони и нормативни уредби,пишеш,предлагаш-и в един момент-си излишен..НЕСИГУРНОСТ.А-годините си минават-на 45 години с какво да се захвана,какво да предприема.Писа се за бонусите на държ.служители-дрехи,обувки,телефони/вече с намалени минути заради кризата/-вие виждали ли сте тези дрехи обувки-цени на “Версаче”с гаражно качество.Има лимити на горива,телефони,счупени сл.автомобили и т.н..Предишни години отпуските забранени-сега задължител-ни,едната година едни приоритети-другата други,честа смяна на ръководството/по полит.причини/.НЕОБЕЗПЕЧЕНОСТ.
    Държавните служители не са обичани от обществото-неосно-
    вателно-не сме маскари.Не че няма и такива.Но чувството да служиш-честно и почтено,да си любезен и коректен,да
    обясниш,да помогнеш,да разбереш е толкова силно,че те кара да забравиш за всякакви маймунджулуци.ПОДЦЕНЕНИ,ЗАБ-РАВЕНИ.НЕРАЗБРАНИ.Криза е ,може би,така трябва и за здр.
    осигуровки.Но само да бях сигурен,че това е единственият начин.Добре ,че са семействата ни.Иначе с 400-500лв..?

  • By Гюрсел Кърнак, 16.03.2010 @ 13:25

    финиширали да работите за 520 лв. месечно, явно толкова си можете
    ………………………………………………..
    Боже…….това обяснявя всичко….Сякаш само печеленето на много пари е “МОЖЕНЕ”…….

  • By Спас Колев, 16.03.2010 @ 13:27

    То това е главният проблем на всички правителства в моя живот, че са в едно легло с бюрокрацията. Охлаждането на обстановката в него е добра новина, лошото е, че вероятно ще е временно.

  • By Belomore, 16.03.2010 @ 13:34

    Иван Бедров е прав, но не само поради изложените причини.
    Плащането на осигуровките от самите държавни служители (или поне - от засегнатите категории, щото някои си ги плащат и сега) може да е и правилно, и оправдано, но не е коректно.

    Не е коректно, защото, когато служителят Х е постъпвал на работа, работодателят - държавата, му е предложила условия, които включват неудържане на осигуровката. Х си е “направил сметката”, че работи за сумата У и не го е интересувало, че държавата поради прахосничеството си по други направления, няма да може да изпълни това, което е обещала, а именно - да плати вместо него.

    Сега държавата казва - ние ви обещахме, ама понеже изхарчихме парите не можем да изпълним и понеже не можем, ще платите вие.
    В заключение - Х има пълното право да е недоволен.

  • By Nikola, 16.03.2010 @ 13:51

    поредното безумие на Дянков
    държавните служители в Германия също не плащат социални осигуровки и имат много повече други привилегии от тези в България

  • By Константин, 16.03.2010 @ 14:44

    Предполагам на повечето от посетителите тук им прави впечатление, че в някои от коментарите, засягащи качеството на работа на държавните служители лъсва един граматически хаос, който също отговаря много от зададените въпроси. Например няма интервал след запетайката…

    За мен лично като основен остава въпросът, кои сектори ще носят тежеста на кризата, докато се експеериментира с реформите. Някой споменаха, че това са малките предприятия, защото големият “бизнес” не могат да го пипнат за данъчните измами. Под тежест разбирам това, да продължат да функционират като част от реалната глобална икономика, спазвайки всички закони и същевременно бъдат морален стълб на едно демократично микрообщество.

  • By Любомир Попов, 16.03.2010 @ 15:33

    Уважаеми г-н Бедров, и всички плюещи “държавните служители”:
    (2) Не може да бъде назначавано за държавен служител лице, което:
    1. (доп. - ДВ, бр. 95 от 2003 г., изм. - ДВ, бр. 94 от 2008 г., в сила от 01.01.2009 г.) е едноличен търговец,
    2.неограничено отговорен съдружник в търговско дружество,
    3.управител,
    4.търговски пълномощник,
    5.търговски представител,
    6.прокурист,
    7.търговски посредник,
    8.ликвидатор или синдик,
    9.член на орган на управление или контрол на търговско дружество или кооперация;
    10. народен представител;
    11. (изм. - ДВ, бр. 95 от 2003 г.) е съветник в общински съвет - само за съответната общинска администрация;
    12. заема ръководна или контролна длъжност в политическа партия;
    13. работи по трудово правоотношение, освен като преподавател във висше училище.

    Отделно от това се попълват декларации за конфликт на интереси, за имотно състояние, за роднини и нероднини до 10-то коляно.

    Не е вярно , че нямат право на стачка. Имат, но:

    Право на стачка
    Чл. 47. (1) Когато предявените искания, свързани със служебните и осигурителните отношения, не са уважени, държавните служители могат да обявяват стачка.
    (2) Осъществяването на стачката по ал. 1 се извършва чрез носене и поставяне на подходящи знаци и символи, протестни плакати, ленти и други, без да преустановяват изпълнението на държавната служба.
    (3) По време на стачката представителите на държавните служители и органът по назначаването полагат усилия за разрешаване на спорните въпроси.

    Надявам се, някой да прочете това и да престанат противопоставянията и призивите за равнопоставеност. Ако някой смята, че това е равнопоставеност да прочете КТ и да види дали има такива ограничения за някой друг.

  • By справедливост, 16.03.2010 @ 16:25

    е измислена дума без реално измерение. Никъде, никога и за нищо не може да има такава, просто защото винаги има повече от 1 гледна точка. Била съм и държавен служител, и извън системата й. Нека не си кривим душата как се работи там и да не надценяваме въпросните ограничения за държавния служител. За 4 години в администрация не видях някой да не е спал, защото не може да работи на друго място. Нали се работи на топличко и в прилични условия. Вярно е, че уволненията стават по законен път заобикаляйки ЗДС, просто променят длъжностната характеристика и хоп - вече не отговаряш на условията. Знам и, че заплатите не са високи. /Впрочем, в БНТ и БНР няма държавни служители, за сведение там са по КТ всички и тези екстри като дрехи и подобни не им се полагат, и си плащат осигуровките като попове/. Но най-важното е, че не е това начинът да се плати на докторите. Според мен в действията си правителството трябва да бръкне много по-надълбоко в раната. Демонополизиране на касата е абсолютно задължително веднага да се направи. Иначе и парите на държавните служители ще потънат в НЗОК.

  • By anti flu, 16.03.2010 @ 16:48

    Някой наясно ли е, че Държавата плаща осигуровките на Държавните служители само на думи, на практика заплатите на държавните служители са по-малки точно със сумата равна на осигуровките. Преди няколко години, когато част от служителите минаха от трудово на служебно правоотношение, заплатата на тези служители бе намалена с размера на дължимата вноска, която преди това бе за тяхна сметка. Това че държавата казва “Плащаме осигуровки на служителите” не значи нищо, тъй като запалтите просто са по-ниски. Сега практически Дянков предлага да се намалят заплатите на държавните служители. Ами нека всеки който има работодател (аз слава богу нямам) да се замисли как ще реагира, ако утре му кажат че му намаляват заплатата с 13%.

  • By недко, 16.03.2010 @ 17:08

    До: anti flu, 16.03.2010 @ 16:48

    А как да реагират стотиците хиляди хора,които останаха безработни или фалираха в частния сектор заради кризата?И в Литва намалиха заплатите в държавния сектор,и даже пенсиите.За всички е тежко положението.

  • By ivelina, 16.03.2010 @ 17:11

    След като от така предложената мярка, държавните служители да си плащат сами здравната вноска и от това ще се съберат 150 милиона лева, възниква въпрос - колко на брой са самите държавни служители? Някой да говореше(някога) за съкращаване на администрацията, например?

  • By Nikola, 16.03.2010 @ 17:47

    в Германия държавните служители не плащат осигуровки и
    имат много повече привилегии отколкото тези в България

  • By Belomore, 16.03.2010 @ 19:09

    Реалният въпрос в тази ситуация наистина е
    “А какво стана със съкращенията в администрацията?”

    По-лесно би било, вместо да намаляват на всички засегнати заплатите с 10 % (или колкото са там, цифрата няма значение), да съкратят броя на засегнатите с 10 %. Така ще се освободят повече средства.

    Доколкото ми е известно, единствената реформа в администрацията досега се изчерпва с действия от типа 10 съкратени, 10 или, в добрия случаи - 9, нови назначени.

    Пределно ясно е, че така никаква реформа никъде не се прави.

  • By doko, 16.03.2010 @ 21:41

    Kato ne sa dovolni da si otidat.
    Otvan chakat oshte 10 za tvoito miasto.

    Taka vikashe edin BKP nachalnik.

  • By doko, 16.03.2010 @ 21:41

    PS
    E shto doktorite v darjavnite bilnici da si plashtat osigurovkite a policaite ne? I deputatie - ne?
    S kvo ednite sa po-malko darjavni ot drugite?

  • By doko, 16.03.2010 @ 21:43

    Германия държавните служители не плащат осигуровки и
    имат много повече привилегии отколкото тези в България

    A kolko se te v Germania s 60 mln .
    Mai kolkoto v BG

  • By doko, 16.03.2010 @ 21:45

    Но най-важното е, че не е това начинът да се плати на докторите.
    Bahti i prostite prachki

    Vie ne razbrahte li che nikoi ne misli za doktorite.
    A problemat e che nima pari za nishto>

  • By Ники, 16.03.2010 @ 23:23

    Сложна работа. Ако това е пожарникарска работа (тя е), одобрявам мярката.Някой има ли представа какво е значението на сивата икономика в момента за държавата?
    Един пример-отива Гергов в мините и кани работниците да подадат молби за преназначаване на по-ниска заплата, за да не внасят осигуровки на пълния размер. Останалите пари наръка. Това се знае от КНСБ, Подкрепа, комунисти, антикмунисти…всички. Колко хора в строителството (вкл. ремонти)са в черния и сивия сектор? Ами обществените поръчки? Не е възможно да спре отраз. Държавата просто ще блокира. ГЕРБ има шанс.Тези, които ги подкрепят, не са безкритични към
    действията им. А и за Германия ще се изкажа, но не сега.

  • By :), 16.03.2010 @ 23:47

    Доко, пиши на кирилица, ако искаш някой да ти прочете писаниците.

    Те хубаво ще им намалят заплатите на държавните служители. Кадърните ще се прехвърлят към частниците за поне нормално заплащене. И после какво ще правим? Ще псуваме още повече? Не мисля, че някой ще има полза от всичко това.
    И по нормалните страни работата по министерства е сериозна привилегия, която е доста по-трудно постижима. Докато тук се опитват да я свалят вече към учителската професия на дъното. После защо се изпростяла, безпорядъчна държава, пълна с некадърници.

  • By Да разлаеш кучетата от ники, 17.03.2010 @ 0:30

    Темата я бях развил точно тука преди бая време,радвам се че сега всичките сте я подхванали,а навременна ли е,мисля че е закъсняла с около двадесет години,там някъде.Предполагам че вече сте чули,за огромното количество безработни,които не са успели да се регистрират по една или друга причина и за това че ще трябва да плащат за всичко от джоба си,тия които не сколасат да го сторят ще бъдат най жестоко глобявани с по хиляда лева.НЯКОЙ ЗАДАВАЛ ЛИ СИ Е НЯКОГА ВЪПРОСА,ТИЯ ХОРА ОТКЪДЕ ЩЕ ГИ НАМЕРЯТ ТИЯ ПАРИ БЕ!!!ПУКА ЛИ МУ НА НЯКОЙ В ТАЯ ДЪРЖАВА ЗА ТИЯ ХОРА,ПИТАЛ ЛИ СЕ Е НЯКОЙ КАК ОТЦЕЛЯВАТ,КАК СЕ ЛЕКУВАТ.Подхванах темата защото над пет милиона в тая държава никога не са бъркали в джобчетата си за да плащат осигуровките си.Е СЕГА ДОБРЕ ДОЩЛИ ОТ ТАЯ СТРАНА НА БАРИКАДАТА!!!

  • By benoa, 17.03.2010 @ 0:45

    Темата достатъчно се е проточила, че да имам шанса да бъда прочетен, но дотук осъзнах няколко неща:
    1. Тотална икономическа неграмотност - дали ще ти дават малка заплата, но няма да си плащаш осигуровките, или ще взимаш повече и ще плащаш осигуровки е все тая при едно, хм как се казваше - май неравенство. Въпроса е в цифрите, не в принципа.
    2. Игнорирайки финансовата и ефективната страна на проблема - хората от коментарите лелеят за немотивирана и, бих казал, разлютена администрация. Искат и без тва скърцашата машина да се разпадне на съставните си части без да има никаква алтернатива, единствено успокоявайки се с това, че ‘все някой трябваше да го направи’.
    3. Забравят (а може би никога не са знаели) че формулата ‘държавен служител’ с всичките и привилегии е замислена като действие срещу корупцията, защитавайки хората, работещи като такива с определени права и задължения, порочно и хаотично преобърнати в процеса на “прехода”. Сега от правата остава това, да посещаваш редовно работното си място, а “който не му изнася - да напусне”.
    И на последно място - никой не пита тези хора искат ли да работят по закона за държавния служител - НИКОЙ.
    Аз лично не бих. Не бих заради дребни привилегии да загубя основни права.
    А вий, вий …

  • By х.Генчо, 17.03.2010 @ 2:45

    И какво всъщност КАЗВА и ПОКАЗВА тази статия??Едно ГОЛЯЯЯМО НИЩО!Такава статия би могъл да напише номинирания за най-тъп министър в историята на България-Петър Димитров.А също и неговия адаш Божидар.А обръщението на автора към пишещите-АНОНИМНИЦИ-явно подсказва,че всички трябва да изпратим автобиографии,снимки,видеоклип и препоръка от кварталния партиен гаулайтер.Тогава да видим такива като STL дали щяха така нахакано да ритат топката.Не че не е права,но ако се знаеше,че е Иванка или Росица,подкрепено с подробни биографични данни и подходящ снимков материал-друго е.

  • By БРМ, 17.03.2010 @ 15:03

    Към Никола, Доко и др.

    За сведение, Германия има над 82 млн. население. Държавните чиновници,Beamte, които не плащат осигуровки, са не повече от 35%. Те обаче си плащат при доктора като частни пациенти, т.е. 100%. После държавата им осребрява % от фактурите. Но и там има промяна (здравна реформа). Останалите 65% са държавни служители, Angestellte, които си плащат всякакви осигуровки на общо основание. Общо отчисленията са над 45% от заплатата бруто.
    Колкото до нашите държавни служители, ако правилно разбирам, ще плащат 40% от вноската ЗО 8% от заплатата. Другите 60% ги поема държавата. Ако е така: при 500 лв заплата, 8% е 40лв. От тях 40% са 16 лв. Е, за 16 лв ли е целия хленч? :-)

  • By Любомир Попов, 18.03.2010 @ 17:10

    БРМ, прочети малко нормативната уредба и се научи да смяташ, защото:

    СЕГА
    осн.запл. - 630 лева
    просл.вр. + 11% - 700 лева
    данък - 10% - 630 лева чисто.

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ
    осн.запл. - 630 лева
    просл.вр. + 11% - 700 лева
    осигуровки - 12,1% - 615 лева
    данък - 10% (върху 700 лева) - 545 лева чисто

    РАЗЛИКА: 85 ЛЕВА НА МЕСЕЦ, 1 020 ЗА ГОДИНА.

  • By Брата на Сульо и Пульо, 19.03.2010 @ 16:58

    Досега държавата местеше средствата за осигуряването на служителите си от единия джоб в другия, нъл тъй? Сега служителите сами ще ги внасят в единия джоб.
    Приемаме, че държавните служители са 150 000. Умножаваме по пет лева банкова такса за превода и получаваме 750 000 лева месечно гарантиран приход.
    Как мислите, няма ли тая банка (аз даже се сещам коя ще е) да задели някой лев за подпомагане на финансовия гений, измислил тая врътка? Дето още живее в Бояна и поради бедност май и наем не плаща?
    А какво ли щеше да стане, ако бяха рекли: “Поради кризата, намаляваме заплатите на държавните служители с 10%, а на висшите служители - с 30%”, а? Да бе, знам - Тетка Цачева не можела да получава по-малко от 6000 лева месечно, щото щяло да е популизъм.
    Тия упорито работят за връщането на Станишев и Доган отново на власт. И както са тръгнали, ще го направят.

  • By tonytobgart, 21.03.2010 @ 23:27

    Г-н Бедров, логиката Ви е абсолютно погрешна. А с подобна логика реформи не се правят.

  • By реформата на борисов, 14.04.2010 @ 3:29

    Питали Радио Ереван:
    Каква е реформата на Бойко Борисов?
    Радиото отговорило:
    Ами преди България се тресеше от чалга, а сега от микрофония…

  • By по делата ще ги познаете, 16.04.2010 @ 21:27

    Питали Биг Брадър:
    Защо Бойко Борисов се държи като прокурор, а мистър Уорлик като премиер ?
    Брадъра отговорил:
    По делата ще ги познате …

Other Links to this Post

RSS хранилка за коментарите по тази публикация. TrackBack URI

Вашият коментар